Runda former!


Vissa runda former är mer betydelsefulla än andra! En rund favorit som jag först upptäckte på Chelsea flower show var Cirsium rivulare ‘Atropurpureum. Jag letade efter den med ljus och lykta och till slut så hittade jag den... i Skåne.  En riktig bimagnet som blommar från vår till höst! Helt underbara små bollar!



En rosa liten näva som har en taggig rund form på bladen och en mjukare rundning på blommorna. Älskar kontrasten mellan taggigt och mjukt.



Underbara tacksamma Allium! Bara älskar dessa runda bollar som frösår sig hejvilt under spaljeäppelträden.



Sist men inte minst den runda formen på rosorna och mina underbara små ligister, ligusterna som jag skaffade mig efter besöket på Chelsea flower show för två år sen.  Just de runda formerna fick jag upp ögonen för där och här kan du läsa mer om du vill.



Nästa vecka är temat för Blommig Fredag - Alien!




Kommentarer

Bäckttisteln "mötte" jag också för första gången på Chelsea. Fann du din på Åbergs? Det gjorde jag. Äntligen, äntligen!
Vackra bilder på runda härligheter!
kram
/Katarina
Så snygg den är bäcktisteln. Och allium, hur kunde jag glömma bort den?:)
Ha en fin helg
Kram Maria
Lotta sa…
Haha, här är en till som varit på Åbergs och hittat bäcktisteln... den är jättefin, men hos mig drar den inga bin tyvärr. Kanske för mörkt eller konkurrens från honungsrosen som växter ovanför den. Vackra bilder som vanligt :).
Ha en fin helg /Lotta
Anni sa…
En ny bekantskap för mig, den där bäcktisteln. Fina knoppar!
Önskar dig en trevlig helg!
Jutta.K. sa…
Wonderful bloosoms, fine photos !
thanks for sharing my contribution.
♥ly greetings from Germany
Jutta
Höga storblommiga tistlar överhuvudtaget är vackra. Och antagligen mumsiga, för våra är nerlusade (haha) med hungriga kryp var säsong.Fina i färgen också:)
Maggan sa…
Blommor med fina runda former har du i Din trädgård men Bäcktistel var en nyhet roligt att få se nya fina blommor som man kanske ska jobba på att skaffa sig./Margareta
Anonym sa…
Smukke billeder og fint emne! Jeg må vist lave et indlæg med runde former :-)
Maribel sa…
En vacker tistel, både till färg och form. Allium vill jag ha många av, men de växer dåligt. Får ösa på med fler lökar.
Ha en fin helg!
lavendia sa…
Många fina runda former. Kul att se så mycket variation. / Britt
Inger sa…
Vissa växter kan verkligen skapa habegär, man bara måste ha dem.
Allium som fröar av sig låter underbart.
Kram
Växtriket är verkligen fylld med runda former. Mjuka som "hårda". Det var ett spännande tema till nästa vecka.. Hm den tål att tänkas på. Får leta i mina arkiv :)

Ha en riktigt skön helg
En riktig liten skönhet den där tisteln. Älskar färgen på den. Får nog bli en tur till skåneland för mig också. Trevlig helg!
Titti
Marit sa…
Så vakre Allium du viser! De har så flotte runde former :)

God helg!

Klem, Marit
Härliga runda former!
Önskar trevlig helg
Anette
Aud sa…
Mange fine runde former :-)
hagen vår sa…
Hei!
Dette var vakkert. Nydelige farger og lys.
Ha det godt! Anne
AnnA sa…
Hej Helena!
Den där tisteln har jag nog inte sett, men vilken fin färg! Allium har trevliga bollar i rabatterna och är även dekorativa när de blommat över.Nästa veckas tema tål att tänkas på...Trevlig helg! Hälsn AnnA
Tisteln tror jag inte att jag har sett eller så har jag bara sprungit förbi den. Allium är ju alltid populärt och så fina i rabatten när dom höjer sig över allt annat. Ha en fin helg. Carita
Veronica sa…
Det är en nödvändighet att ha ligister lite här och där :)

Den där tisteln föll jag aldrig för men däremot det där mörkstammiga hundkexet som fanns överallt men jag just nu glömt namnet på.

Och ja, visst måste vi träffas snart. Jag är ju hemma just nu på dagarna så tid har jag ju!

Kram i kylan och solen
Gunilla sa…
Vilka härliga runda former.
Den tisteln har jag inte sett tidigare. Härlig färg.

Ha det gott
Fina runda former. Nu ska jag kolla in alla andra bidrag, har varit bortrest.
/Anette
Nydelige bilder! Et fantastisk lys du har fanget inn, og så skjønne farger! :) Helt magisk bilde av allium.

Populära inlägg