Favoritsyssla?

Som vanligt undrar jag hur jag tänkte när jag kom på temat för den här veckan... och som vanligt scrollar jag igenom bloggen och tittar på alla bilder som jag har fotat under åren. Och då blir det så tydligt hur jag ska tolka det konstiga temat som jag själv har hittat på. 

Vilken skatt bloggen är! En riktig dagbok och det är helt otroligt vad mycket det är som händer under ett par år. Idag insåg jag att min favoritsyssla i trädgården är att drömma om projekt som jag vill göra och sen genomföra dom. Baksidan mot grannen för symbolisera veckans tema. 

Först var det bara tomt på tomten. Marken bearbetades för att kunna bygga huset.


Huset och gruset på baksidan är på plats. Det första vi gjorde och en nödvändighet för att inte gå i lera när det regnade. Redan innan huset var på plats visste jag på ett ungefär hur jag ville att det skulle bli.


Staket runt hela tomten för att stänga ut rådjur var nödvändigt och det tog sin tid att såga och måla alla spjälor.


En stödmur för att kunna ha rabatter var nästa steg. F har alltid varit med i projekten och jobbat på så mycket han har kunnat.


Mina olika ritningar som jag har publicerat för att försöka visualisera mina drömmar och projekt. Och sen det färdiga resultatet.


Samma projekt och vy fast åt andra hållet!


Än är det inte färdigt men nu finns grunden och det tyngsta jobbet är gjort...i det här projektet. En bild som sparats som inspiration:



Och så här blev det:


Vad vore trädgården utan alla drömmar och visioner? Inte mycket, inte för mig!


Nästa fredag är temat för Blommig Fredag - Rosa!

Kommentarer

Lotta sa…
Så himla roligt att se före-efter-bilder. Jag blir så impad av konsten att kunna genomföra saker efter en vision ... och att det blir så lyckat. Det är inte en av mina starka sidor - här rafsas det fram efterhand och görs om minst 5 gånger. Jag väntar med spänning på vad det blir av dina fyndfönster. Ha en härlig helg.
Kram
OJ, vilket projekt!
Imponerande... och så vackert det blev, härligt!
Allt gott!
/Katarina
hagen vår sa…
Hei! Så inspirerende dette var. Det er kjempemye arbeid som ligger bak, før de "endelige" bildene kan tas.
Ha det godt! Anne
Annika sa…
Sommaren 2103 förverkligade vi våra trädgårdsdrömmar genom ett megaprojekt. Varenda kvadratmeter av år tomt grävdes upp och gjordes om. Så härligt att få ta del av dina med drömmar och se hur de förverkligats. Något av det bästa med trädgården är väl att vi aldrig blir färdiga och ständigt får anledning att skaffa oss nya drömmar.
Ha det gott!
/Annika
Meta sa…
Vilket jobb ni har gjort och så fint det blir. "Rom byggdes ju inte på en dag" så det finns tid än att färdigställa allt. Eller rättare sagt färdig blir man nog aldrig. Men sysselsatt det är man.
Ha en fin fredag
kram Meta
Att skapa sin egen trädgård är en favoritsyssla. Fint att kunna följa hur det blir när man skapar. Ha en fin helg. Carita
Luna Ek sa…
Fantastiskt att du dokumenterat så bra och genomfört dina idéer efter hand. Lätt att man ändrar sig när tiden drar ut. Gillar ert vackra staket och gruset. Bra med stödmur och framförallt att den inte bara är rak här utan att det händer något mer. Dammen blir pricken över i .
Hälsningar
Luna
Finns inget bättre än före-efter-bilder! Vilken förvandling tomten har genomgått och vilket arbete som krävts. Well done!
Kram
Elin
Högagärde sa…
Jaaaaa... drömma är också min favorit syssla, i alla fall så här års. När man ser bilder, gamla som nya, fattar man att en hel del har gjorts genom åren i våra trädgårdar.

Trevlig helg
Elisabeth
Sofie sa…
Så sant, så sant. Kan bara hålla med dig! Ha det bra.
Varma hälsningar,
Sofie
Merja sa…
Härligt! Fina bilder och kul med före och efter bilder!! Gillade bilden med trappan och blommorna:)
Trevlig fredag!
Ämnet var verkligen perfekt "timat"! Jag håller på att planera en tredje variant på en liten rabatt - och visst är sånt här det absolut roligaste i en trädgård. Och visst är det underbart att en trädgård aldrig blir klar!!
Men efter mastodontjobben vi haft ett par säsonger nu så är det meningen att vi ska ta det lite lugnt i år, så det blir bara den här lilla rabatten som alltså ska göras om för tredje gången. Alltså inget större jobb som det ni har utfört - och som jag blev enormt impad av.....
KRAM
Susie
Eva sa…
Vad roligt att se hela projektet steg för steg, och att du anpassade din plan lite på vägen (jämför skisserna).
Dessutom väldigt smart att så tydligt på bilder markera dina planer!
Åh, vilka bra bilder före och efter! Himla imponerande projekt! :) Ja, det är så sant att bloggarna är stora skatter, just som dagböcker - vad gjorde jag då - vad odlade jag då? Vilket år var det som? Allt gott! :) Mia
Den inspirationsbildn är magisk! Tänk att en bild kan påverka en så starkt. Härligt med visioner som får en att nå sina mål!
Ha en finfin helg!
LINDA sa…
Vad heter den fina blålila blomman? Den är så fin att jag blir sugen på att skaffa egna plantor :D

Solsken
//Linda
Veronica sa…
Godmorgon vännen! Visst är planerandet och genomförandet av projekten verkligen topp 3 som syssla! Det är så roligt när man ser det färdiga resultatet, precis som i mina rabatter 😃
Jaaa, visst är det halva nöjet att planera, tänka och fundera. Ändra sig och tänka om igen. För att sen genomföra det och njuta av det.
Önskar dig en skön fredag!
Katarina Jonsson
Furulunden sa…
Enig med deg, drømmer, igangsetting og ferdige prosjekter er herlige! Så fint når du viser fra a-å. Det liker jeg!!
Virre sa…
Wow! Så häftigt att följa dina bilder, så bra det blev!

Om man vill hänga på temat "Blommig Fredag" hur gör jag då?

Ha det fint!
Vad vore livet utan drömmar och projekt. Varje vinter ska användas till detta så blir det så mycket lättare den mörka tiden. Oj så vackert det är med det blå havet. Önskar dig en fin helg/Anita
Hélena sa…
Virre, här hittar du instruktionerna.http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2014/09/premiar.html Häng gärna på bara roligt om vi är många :-)
Ha det bäst!
Hélena
Marit sa…
Så mye fint det har fått laget hos dere! Det var inspirerende bilder :)

Ha det godt!
lavendia sa…
Vad roligt att följa arbetet. Vilken trappa - man blir alldeles kollrig. / Britt
Gillar verkligen veckans tema :) Jättekul att se dina före-efterbilder och så snyggt det blev! Bra idé med före-bilder där du har lagt in vad som komma skall, det ska jag ta efter :) Trevlig helg!
/Gunilla
Hetty sa…
Keep digging! Groetjes, Hetty
Nora sa…
Håller med - bloggen är ett fantastiskt sätt att dokumentera på. Och visst hinner det hända en hel del i trädgården även om det ibland kan kännas som att man inte hinner någonting alls.
Ha en fin helg! Kram Nora
Underbart med alla före och efterbilder, kul att se hur det såg ut från början och hur du har tänkt. Snyggt redan och det kommer bara att bli ännu snyggare med åren, det är ju det bästa med trädgård! :)
Kram Kristina (som också kör med före- och efterbilder denna fredag)
Gillar din tolkning av trappan och roligt att få se inspirationsbilden också. Ni har jobbat hårt.
Allt gott
Anette
Ninnis sa…
Gillat dina före och efter bilder....=)
Även kul med trappan som du brutit ner till mindre format.

Trevlig helg !

Kram Ninni
Projekt! Helt ljuvligt. Det ska man ha och roligt är det. Vad fint det blir!
Kram Milla
Villrose sa…
Utrolig gøy å planlegge, se prosjektet skride frem, og ikke minst det ferdige resultatet! Også på bilder :)
Maribel sa…
Inget litet projekt, men fint blir det, och ser att du har en duktig medhjälpare. Trevlig helg!
Gunilla sa…
Fantastiskt så fint det .blev.

Trevlig helg
Visst är det roligt med projekt. Hela vägen från första tanken och tills det hela är klart, om det nu någonsin blir det ;-)
Trevlig helg!
Birgitta
Tänk vad vi hittar på, vi trädgårdsmänniskor ;)
Va fin den lilla inspirationen, vart i verklighet.
Oj vad det ser ut som ni har börjat från scratch, mycket jobb.
Ha det gott, kram Ewa :)
Unknown sa…
Great work and project. The end-result is lovely!
AnnA sa…
Hej Helena!
Fantastiskt att se hur din trädgård vuxit fram, och den där trappan är bara sååååå underbar!
Trevlig helg!
Hälsn
AnnA
M/S Design sa…
Kul att se hela förändringen!
Mariana
Unknown sa…
Ja, visst är det roligt att planera och se hur allt växer fram från en idé till färdig rabatt eller liknande! Just nu planerar vi en varmbänk. Mvh Jonbel
Visst är det härligt att drömma och planera. Kul att du visar före och efter bilder och lbilder från planeringsstadiet. Vilket slit men så blev det väldigt fint också.
Allt Gott!
Anna-Karin
Martas rike sa…
Anläggningsarbete är fantastiskt roligt, jag kan lätt bli manisk när jag håller på.
Hälsar
Marta
Skapande i trädgård är verkligen tillfredställande - även om det tar tid så ser man ändå resultat relativt snabbt jämfört med många andra områden i livet! SÅ vackert med stenen och de blå blommorna som väller över kanten!
Men himmel vad vackert ni har det :o Trappbilden måste helt klart sparas ner.. så mycket inspiration en bild kan ge!
Ha en fin helg :D

Populära inlägg