Premiär!

Så roligt att köra igång Blommig Fredag igen! Jag lovade ett inlägg igår med regler och hur man länkar men när jag skulle göra skärmdumpar så kom jag på att det går ju inte att länka i gamla inlägg... Tokigt! Så därför börjar jag med reglerna och tre bilder som förklarar för er som inte varit med förut hur man gör. Vi börjar med reglerna som är mycket enkla! 

  • Varje fredag är det ett nytt tema som du tolkar och du får lägga in det under hela veckan. Fast vill du ha många läsare misstänker jag att de flesta läser under helgen.
  • Du bestämmer helt själv hur du tolkar temat och det behöver inte vara blommor men helst förknippat med trädgård eller natur. Ibland gör en del en annan tolkning och hamnar utanför trädgårdstemat och det är helt okej, har själv gjort det, men gör det inte för ofta. Vi som tittar runt på andra bloggar har trädgård i tanken och vill kanske helst läsa om det. 
  • I ditt inlägg länkar du tillbaka till mitt inlägg så att fler hittar till vår utmaning och chansen att i sin tur hitta nya spännande trädgårdsbloggar att läsa.
  • Man behöver inte vara med varje fredag utan man är med på det man vill och tycker är roligt. 
  • Jag släpper ett nytt tema i slutet på varje inlägg så att alla har en vecka på sig att fundera, leta bilder eller fota nya till fredagen därpå.
  • Syftet med Blommig Fredag är att hålla kvar trädgårdskänslan hela året, att hitta nya bloggar att läsa och att fylla på förrådet med inspiration
Först så skriver du ditt inlägg, kopierar inläggets länk, webbadressen för just det inlägg du har skrivit. Om du bara tar bloggens allmänna adress så kommer jag som läsare till din blogg och dina senaste inlägg vilket gör att jag om jag vill läsa ditt inlägg om en månad inte hittar det du skrev om utan kanske får läsa om något helt annat.

2. Du klickar på knappen Add your link som finns längst ner

3. Du får upp tre rutor som du ska fylla i med din information. Först webbadressen till ditt blogginlägg, sen namn på din blogg och tillsist mailadress som inte syns. Det sista du gör är att klicka på submit link och du kommer in i länksamlingen. När du klickat på Submit link får du upp en sida som tackar för att du är med.




Solklart? Är ni redo? Då kör vi med höstens första tema - Premiär!


I vår trädgård är det verkligen en premiärhöst! Plommonträdet Victoria bär för första gången massor av frukt. Havtornen vi har satt i Helvetesön, som numera får heta Havtornsön, har massor av små orange frukter trots att de fortfarande är små, små träd.



Våra blåbärsbuskar som vi fick för ett år sen växer som sjutton och är fulla med underbara blåbär. Jag har upptäckt glädjen med att odla och plockar körsbärstomater varje dag.



Planer för nästa år med både hallon, ännu mer tomater mot söderväggen i skydd av drivbänksfönster och lite annat smått och gott har börjat ta form. Vilken lycka det är att kunna ha ätbart i trädgården!

Det ska bli så roligt att få surfa runt hos er och se hur ni har tolkat temat! Nästa fredag är temat för Bommig Fredag - Sommarplåga!


Kommentarer

Så roligt att Blommig Fredag är igång igen! Har sett fram emot det. Så många mysiga fredagar vi ska ha i höst:)
Lycka att du har så många frukt och bärpremiärer hos dig. Jag har Havtornsbuskar, men jag behöver en till av annan sort för att få bär.
Ha en fin fredag
Kram Maria
Unknown sa…
Moro å være i gang igjen:)
Kul att BF är på igen! Nästa vecka ska jag försöka hitta på något roligare att skriva om ;-)
Kram
Elin
Veronica sa…
Så skönt det känns med "ordning och reda" Nu kör vi igen!
Jaha ja... Havtornsön? Snyggt namn!


Kramar
Lotta sa…
Så kul att du redan fått havtorn på buskarna! Kul att vara igång igen. Kram Lotta
Trevligt att Blommig fredag är tillbaka. :) Blir lite avis på dina härliga premiärer. ;) Du får njuta skörden!
Så roligt det ska bli att se vad alla bidrar med... Så blir sensommar, förhöst o kanske höst... nåväl, en löftesrik tid.
kram
Katarina

(...som inte kan få själva bilden att länka, men däremot lägga till länk. Duger det? Om ej, råd mottas tacksamt...)
Villrose sa…
Så fint at du er i gang igjen :-)
Hans sa…
Ja men då kör vi igång igen!
Så kul att Blommig fredag är här igen. Nu blir det spännande att läsa vad de andra har hittat på för trevligheter. Så vackert ditt havtorn är med de silvriga bladen och de orange-färgade bären. Och gott är det ju också!/ Kram Titti
AnnA sa…
Hej1
jag har sett att du haft en ljuvlig sommar, men nu är jag glad att de blommande fredagarna är på g igen.
Ha en trevlig helg!
hälsn
AnnA
Ninnis sa…
Kul att vi är igång igen....vilka goda premiärer du bjuder på.....=)

Kram Ninni
Kul att det är igång igen! Nu kör vi! ;)

Kram Gunilla
Välkommen tillbaka.Så är vi igång igen.Har sett att din sommar varit fylld med roliga saker.
Vårt Viktoriaplommon har burit massor med frukt i år.Äter och äter.Men körsbär blev det inte i år.Tyvärr.
Ha en fin helg.
Den här premiären var lika efterlängtad som någonsin en föreställning på teatern! Stort tack för att du koreograferar och regisserar åt oss! Vad gör du av alla plommonen? En arbetskamrat har bett mig "befria" dem från några kassar av just Victoria och jag törs nog inte äta alla bara så där som de är, för risken med "luftföroreningar" :)
Bär i trädgården kan man aldrig få för mycket av och kul att du döpt om Helvetesön till Havtornsön, fast när du ska plocka bären bland de långa taggarna blir det kanske ett helvete igen : )
Ha det så gott i helgen
Anette
Marit sa…
Så hyggelig at Blommig Fredag er tilbake igjen!

Klem, Marit
I made it! Groetjes en een bloemige vrijdag.
Hetty
I made it! Groetjes en een bloemige vrijdag.
Hetty
Tack för information om hur man gör, skall försöka göra som du säger. Skönt med ett team att skriva om. Ha en fin helg.Carita
Anita sa…
Härligt att Blommig fredag har startat igen och tack till dig Hélena som trots att du har det hektiskt tar dig tid att hålla i det. Och vilka härliga premiärer du bjuder på. Det vattnas i munnen :)

Kram Anita
Åh, vad trevligt att du satt igång igen! Kul att du redan fått havtornsfrukter - och bra nytt namn på ön! Det är ju underbart med egenodlat! Ha en fin helg! :) Mia
ulla laiho sa…
Roligt att du är igång igen med Blooming Friday.

Det är absolut något särskilt med egenskördat från trädgården.
Marina sa…
Roligt att du tar dig tid att hålla i detta. Jag gillar det verkligen och har tänkt på detta flera gånger idag. "När jag kommer hem ska jag skriva inlägget, kul"

Kram
Härligt att du fyller på vår energi! Tack för bra information och instruktion;))
Kram
Aud sa…
Takk for at du legger ut instruksjon :-) Flott å være i gang igjen.
Lotta sa…
Så roligt! Nu ska jag testa på en tolkning.
Vilka fantastiska bärbuskar du har! Önskar att mina blåbär såg ut sådär.
Kram
hagen vår sa…
Hei! Det er innmari morsomt at Blommig fredag er i gang igjen, selv om det smaker litt høst. Ha det godt! Anne
Unknown sa…
Underbart med egna plommon :). Så många fina bidrag! Glad fredag! Trevlig helg!
Ela sa…
Really so wonderful pictures !
Hej, hej!
Premiär för mig här inne!
Trevligt!
Ja visst är det underbart med egen skörd av bär o grönsaker.
Strosa ut till växthuset varje morgon och plocka lite bär!

Trevlig helg på dig! Kram Ewa :)
Kul att du drar igång oss igen nu ser jag fram emot en höst med blommig fredag!
Ha en fin helg!
Ulrika
Anonym sa…
Kul att blommig fredag startar upp igen och att du tar på dig uppgiften med roliga teman för oss att klura på :) Tackar och bockar för det!

Skulle du ha lust att slå ett slag för enkelt kommenterande?

Jag vill gärna titta igenom och kommentera de flesta. Och länkarna här är många... Men ganska ofta är det för mycket jobb för att få igenom en kommentar. Jag deltar i 365 foton och där är uppmaningen - det ska vara enkelt!! Inga extra inloggningar, inga siffror eller bokstäver = extra tryck. Och jag måste erkänna - jag gillar det.

En skön helg till dig! Carina

Turid sa…
Herlige tider nå. Å flott at blommig fredag er i gang igjen :)
Maribel sa…
Kul att du arrangerar Blommig Fredag.
Det är kul och inspirerande att följa andra bloggar och hitta nya.
Trevlig Helg!
Piasofia sa…
Så bra att du skrivit instruktioner till hur man gör! Har funderat länge men kunskaperna är inte så stora så det har inte blivit av. Nu ska jag verkligen ta tag i detta till nästa vecka.
Må så gott!
Inger sa…
En speciell känsla att äta egenodlat.
Tack för att du ordnar med Blommig fredag, när man bloggat länge tryter inspirationen ibland och detta är perfekt!
Kram
Helena sa…
Det var allt en lurig start på blommig fredag inte helt lätt :)
KRAM från mig!
Anette sa…
Vad härligt med så mycket bär. I år är det inte ett bra år för bär hos mig. Jag gissar att den beror på den kalla natten vi hade i maj med - 6 grader. Det får bli nya tag nästa år. Kul att Blommig fredag är igång igen. /Anette
Roligt att du är tillbaka med Blooming Friday. Precis som du börjar jag mer och mer uppskatta växter som går att äta eller bjuder på goda frukter.
Fortsatt skön söndag
Birgitta
Så kul att vara igång med BF igen! Victoriaplommon, åh, de är ju supergoda. Inte minst till att göra marmelad på. Mina havtorn ger ungefär som dina, men det är kul att se bären växa fram och smycka trädet. Hoppas på större skördar nästa år.
Kram och tack för att du håller i BF!
Kristina
Eva Linnea sa…
Kul att "Blommig fredag" är i gång igen. Jag missade PREMIÄR-omgången, men kommer igen nästa vecka!
/Eva Linnea
Vackra höstbilder :) hoppas ni har samma soliga sommarväder idag som här i GBG.

Jag bjuder in dig till tävling på bloggen....VINN tapeter värda 6000 kr till ett helt rum :)

Ha en skön vecka

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)
inredningsvis.se
Åh vad roligt att det är i gång igen och att du skrivit reglerna så tydligt! Jag efterfrågade det flera gånger under förra terminen men fick aldrig något svar så jag är extra tacksam för detta för nu vet jag att jag gör rätt! Återkommer förhoppningsvis på fredag och får njuta av era bilder!
Lisa sa…
Härligt att ni fått skörd även på de nya små buskarna. Det ger mersmak :-) Kul att du kör igång igen ! Jag kanske dyker upp lite senare i höst när plantskolan är igenbommad för säsongen.
Ha det fint
Lisa/Lisas trädgård

Populära inlägg