En förförare!

Jag älskar våren av många skäl. Trädgårdslivet startar och dagarna blir längre och längre. Allt börjar titta upp ur rabatterna och man får återse gamla vänner som man nästan glömt bort att de faktiskt fanns där. Tulpanbladens gröna krispiga blad får hjärtat att sjunga och jag älskar känslan av att allt ser så städat ut.



Jag älskar också hösten. Trädgården bjuder på en sista dans och det är mysigt att gå in och tända ljus efter ett pass i trädgården. Det är skönt att låta trädgården gå i vila men framför allt är det helt underbart att börja planera och köpa lökarna som blir nästa års förförare. 



Ni är säkert många som redan har köpt och planterat men jag brukar ju vara sen och varför bryta en tradition... Just nu sitter jag och dreglar över olika sidor på internet. Jag trånar efter tulpaner, hyacinter och min nyaste förtjusning... Liljor! Även om de mer kvalar in som sommarfrestelse än vårfrestelse.



I somras åkte jag tillsammans med Anna-Karin och Veronica till Charlotte för att äntligen få uppleva hennes trädgård i Sundsvall. Ett långt inlägg kommer att komma senare när mörkret är som mörkast men en liten sneak peek blir det med bilden ovan eftersom det var där jag föll för liljorna. Så otroligt vackra de är när de är inbäddade i rabatterna.



Nästa fredag kör vi på temat - Färg! 


Kommentarer

Så vackra tulpanbilder - nu känner jag ännu mer desperat att jag MÅSTE ut och plantera mina lökar innan de skrumpnar ihop i sin låda!!! Lycka till med shoppingen, du har det roliga kvar. Själv stålsätter jag mig varje år och gör en enda jättebeställning och ger mig sedan köpförbud resten av hösten. Fast det är klart, när påsarna går med 75 % rabatt framme i slutet av oktober gäller ju inga förbud längre...
Kram
Elin
Läckra färger på både tulpaner och lilja. Visst är det roligt att välja och planera för kommande säsong.
Allt gott
Anette
Högagärde sa…
vilka ljuvliga tulpanbilder. jag blir alldeles till mig.

Kram Elisabeth
Helena sa…
Ånej har jag kommit ihåg fel var det inte Vårfrestelser som var temat?
Jag kör det hur som helst ;)
KRAM från mig!
Vilka ljuvliga vårbilder! Jag har inte heller planterat mina lökar, en hel kasse full står i matkällaren och väntar på mig. Jag ser fram mot dina bilder från Sundsvall/ Kram Titti
AnnA sa…
Hej du!Några påsar med tulpaner är inköpta,men med viss risk för att bli bambimat...
irisar kan också bli utsatta - men...
Och så liljor...Mina favoriter med.Förutom rosor....och pioner.
Trevlig helg på dig!
hälsn
AnnA
Maribel sa…
Läckra tulpaner, riktiga förförare.
Ha det gott!
Underbara bilder, så härligt ljus!
Ha en fin fredag
Kram Maria
En frestelse förför... så det blir ju helt rätt hursom. Och jag blir förförd av dina tulpanbilder... Planteringen blir sent på hösten, någon gång har det blivit under den skånska vintern. Men inköpen, de inköpen, kan ju med lätthet göras nu, fniss... =o))
kram
Katarina
Annika sa…
Vilka ljuvliga bilder! Än finns det gott om tid för tulpanlökarna, vårens STORA förförare. Lyckliga vi som får ha dem i fred!
Ha en skön fredag!
Annika
Hej! Håller med dig om allt! :) Just nu är det mycket just vårplanering hos mig! Ha en fin helg! :) Mia
Eva Linnea sa…
Fina drömmande bilder om det som vi alltid ser fram emot - våren! Årstidsväxlingarna är en av de stora fördelarna med att bo i vårt nordliga land, man har alltid något att se fram emot och längta efter.
HA n skön helg!
Kram Eva Linnea (Mdm Traktor ;))
Anette sa…
Härliga bilder! Själv är jag klar med både inköp och plantering - för länge sen ;) Ha en fin helg. /Anette
Carina sa…
Visst är det lätt att bli förförd av dina och andra vackra bilder så här års ;) Liljor som står nära arterna har en härlig kombination av synbar enkelhet och raffinerade mönster. Förstår att du föll...

Kram, Carina
Ruben sa…
Så snyggt hos dig1

Ha det gott!
/Ruben
Unknown sa…
Så nydelige bilder!
lavendia sa…
Att man kan börja längta redan. Innan ens hösten är här. Vemodigt.
Lotta sa…
Man blir ju alldeles lycklig över alla dina fantastiska bilder. Jag som redan planterat klart måste nog skaffa några lökar till. Kram Lotta
Marit sa…
Jeg er så enig med deg, jeg lengter også etter våren og det er min favorittårstid!

Vakre bilder du viser!

Klem, Marit
Hetty sa…
Dear Pilgrim, I know the feeling. I have been ordering many, many bulbs this year. But lilies, no. That red beetle is alway active! I give up.

Groetjes from Holland,
Hetty
Brukar läsa noga din blogg när du visar dina Tulpaner.Önskar att jag kunde ha det så.Men då finge väl Rådjuren för sig att de skulle bosätta sig här för gott..
Ha en skön helg.
Underbara bilder som alltid, och nästa veckas tema ser jag fram emot!! FÄRG!! :) Ha en underbar helg nu! Kram
Härliga tulpanbilder. Precis som du brukar jag vara sen med lökplanteringen. Vill ha lie nya tulpaner men har ännu inte bestämt mig för vilka.
Trevlig helg
Birgitta
Cat sa…
Helt underbara tulpaner. Måste nog ta mig i kragen och investera i nya när de nya rabatterna ska skapas till våren ;-)
Ha de gott, Catarina
Inger sa…
Ja varje årstid har sin charm, lökplantering inger förhoppning.
Kram
Bläddrade förbi ditt förförarinlägg, trodde det var ett annat...hur som helst,
väldigt vackert skulle vilja ha mera av dessa "softa" färger. Liljor planterade jag i fjol.
Vet inte vem som tyckte det var kul att smaska på dem.
Mina vart inge lyckade.
Dom på bilden, superfina!

Trevlig helg, kram Ewa :)
Snygga förförare och så fantastiskt att de bara kommer upp ur löken och blir så där förföriska;)
Ha en fin helg!
Lotta sa…
Mmmm, vilka bilder! Frestelser i kubik....
Kram
Sofie sa…
Fantastiskt fina bilder!
Kram Sofie
Underbara bilder, precis som vanligt!
Nu när jag kommit in i det så ser jag verkligen fram mot nästa veckas ämne. Men.....FÄRG! Kunde du inte gett oss en att skriva om, nu blir det så knepigt. Man älskar ju alla färger i trädgården! *fniss*
KRAM & TREVLIG HELG
Susie
Älskar dina foton. Så mycket liv i dem . Kram
Marina sa…
Ja, ljuvliga vår...
Du har så fint ljus i dina bilder. Gillar det mycket.

Kram
Turid sa…
Jeg lengter til herlige våren igjen :)

Populära inlägg