And the winner is...


....Hélena! Ni som har följt min blogg vet hur jag har kämpat med halvön som jag har döpt till Helevetesön. Åkerfräken, tistlar och kvickrot har helt tagit över och efter flera försök har jag insett att det är kört. Så vad gör man...Jag bestämde mig för att lägga markduk över eländet och plantera tre havtorn, en Svenne och två Lotta! Tidigare idag såg det ut så här:


Allt singel är inte på plats än men visst har jag tagit hem vinsten. Att få lägga dit det sista singlet och rensa bort ogräset framför kommer att bli ett sant nöje nu när allt är täckt och havtornen är på plats.


Vilken trädgårdshelg det har varit! Igår kom Ruben med Rubens rabatter och hans fru på besök. Två kassar med dagliljor tre sorter, vita löjnatshjärtan, frösådder och brunnäva hade de med sig. Det är så roligt när trädgårdsvänner kommer på besök. Lycka! Annars har vi myst i trädgården, klippt gräset och njutit av alla tulpaner som kommer upp. Det är nya bekantskaper varenda dag. Idag slog Oviedo ut! Som en kyss är den innan den öppnar sig och den är superläcker! 


Och det här tror jag är Violet Beauty. Det borde vara det eftersom jag inte har satt några andra lila enkla i Sissinghurstrabatten men den ser inte ut som på bilden. Hur som helst, snygg är den. På ena bilden ser ni Violet Beauty i bakgrunden och en lite sne Oviedo.


F har härliga dagar i trädgården, speciellt nu när mormor och morfar är på besök. Vattenspridaren går på flera gånger per dag och murarna på baksidan är perfekta till att gå balansgång på.


Annars bara njuter jag av allt vackert! Det märks att trädgården börjar ha några år på nacken. Allt är så mycket mer lättskött. Lite rens och gödsel sen växer det på. Ljuvligt!


Kan ju inte klaga på att det är en jobbdag sen har förskolan stängt på tisdag. Ulriksdalsträdgårdar och lite annat smått och gott står på listan. Underbart!

Kommentarer

Grattis till vinsten, det gjorde du bra!! Riktigt bra kämpat!

Kram Gunilla
Anonym sa…
Tjoohoo! Grattis! :D Skönt att det äntligen är färdigt.. då kanske man vågar komma på besök igen då utan att behöva rensa ogräs.. ;D
Det är en fantastisk tid just nu. Det gäller verkligen att hitta tid bara för att sitta och njuta av allt vackert. Försöker fota så m mycket jag kan men det blir liksom aldrig på riktigt.
Ha en fin dag i morgon, gumman! Kram <3
Johnna G sa…
Du är helt enkelt bäst! Hade faktiskt inga tvivel om att du skulle besegra Helevetesön! Vissa saker kräver sin kvinna liksom.. ;-)
Ruben sa…
Stort grattis till segern. Ja, ett V-tecken är verkligen på sin plats! Det är bara cigarren som saknas! ;-) Du firade kanske med något annat istället, något bubblande?

Stormförtjust i ditt högra nedersta foto! (Men de andra duger också, ha ha)!

Ha det gott! Tack för hälsningen! Synd att vi inte kunde stanna längre.
/Ruben
Lotta sa…
Så fint det blir med havtornen och så mycket gått du kan göra av den (Fredriks havtorns biskvier bl.a)Här behöver också gräset klippas....hoppas hinna det idag!
Njut av våren och din fina trädgård.
Kram Lotta
Grattis! Jag visste väl att du skulle vinna, du ger dig inte i första taget:) Skönt att det är över.
Du har så vackra tulpaner, fina tips. Jag kommer säkert göra en stor beställning i höst, lite skralt på tulpanfronten hos mig.
Kram Maria
Där har du verkligen jobbat hårt och är dubbelt värd vinsten över ogräset.Nu kan du le varje gång du går förbi Helvetesön.
Kram.
Jenny sa…
Grattis! Jättefina tulpaner, mina första slog ut idag (jag räknar inte vildtulpanerna).

/Jenny
Marina sa…
Grattis till dig!
Skönt att ha ett en sådan grej avklarad.
Härligt med Ulriksdal. SKulle också vilja göra en trädgårdsinspirationsdag.

Kram
Skönt att vinna, bli klar och lägga ett projekt åt sidan. Grattis till vinsten. Tulpanerna var ljuvliga :)

Ha det gott! Carina
Nora sa…
Grattis till ett bra jobb och lyckat resultat! Grattis även till de nya växterna - det är något speciellt med "fådda" blommor:-)
Kram!
1-0 till dig. Grattis! Visst är det skönt när det börjar bli lite mer lättskött, fast man har ju en himla förmåga att skaffa sig nya projekt hela tiden, lite fix här och lite fix där, så nog håller man sig sysselsatt i trädgården ändå.
Fina bilder.
/Anette
Härligt! Bra jobbat! Du är ett energiknippe! Och tänk vilken bra planteringsyta för små alpiner eller torrälskande lökar, om du har dragning åt det hållet? Ha det gott! :) Mia
M/S Design sa…
Är också sugen på Havtorn men vet inte var dom ska vara, kanske gör som du och sätter dom i mitt stenröse fullt med Brännässlor (måste ta död på dom först).
Vackra tulpanbilder!
Ha en fin dag
Mariana
Det är väl inte en endaste som tvivlade på att du skulle gå segrande ur den kampen? Heja och klapp till dig!

Kram Tamara
Veronica sa…
Underbart att vara en vinnare ;) Och såklart jag visste att du skulle vinna över Helvetesön! Trägen vinner alltid!

Tack för besöket idag! Och vilken otroligt trevlig mamma du har ! Hälsa så gott <3

Kram
Merja sa…
Grattis:) Kommer att bli snyggt!

Populära inlägg