Glädjespridare!

Det finns så mycket i trädgården som sprider glädje så hur ska man kunna välja... Det vanliga dilemmat!  Men efter att ha gått igenom bilderna från i helgen blev valet ganska enkelt. Först ut är grannens havtorn som lyser som ett utropstecken i allt det höstbruna. 


Jag följer Hela Sverige bakar på kanal 7 och hejar på Fredrik som är en äkta glädjespridare. Fredrik sjunger i herrkören som är med i Stjärnjul och han skrattar verkligen hela tiden. Det är svårt att hitta någon som har lika nära till skratt som han. Fredrik la ut ett recept på havtornsbiskvier härom veckan så i helgen gick jag och F över till grannen och skördade lite. I helgen ska det bakas havtornsbiskvier... 

En annan glädjespridare är så klart F. Att ha med honom i trädgården är så roligt och han vill ofta hjälpa till. I söndags rensade han landet så att vi kan sätta vitlök.


Nu heter det ju blommig fredag så då bara måste jag få in en blomma också... och visst är det ren och skär glädje när man i slutet av oktober hittar en vädd som har slagit ut.


En riktig glädjespridare utan att veta om det!


Nästa fredag är temat - Oskyldig?

Kommentarer

Berit sa…
Att den lilla mannen är din stora glädjespridare kan jag gott förstå.
Ha en underbar dag!!
Här följer vi också Hela Sverige bakar, jag och baktokiga A. I kväll har vi druckit te och ätit (köpta) macarons. Jag har hittills inte vågat mig på att baka dem själv, men nån dag ska jag väl testa. Vem som vinner? Fredrik eller Ina, är A och jag överens om. Nu hittade jag till Fredriks blogg tack vare dig, den får jag kolla in närmare på måndag när jag är ledig (jobbar heeela helgen).
Kram Kristina (som redan har börjat fundera...'Oskyldig'?...)
Lisa sa…
Häftigt recept, tack för det! Å vilka fina bilder på din lille dräng. Det är väl det bästa som finns, att ha med barnen i trädgården :-) Nu blev jag lite smått nostalgisk, uj vad länge sen det känns. Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
Our photos sa…
Beautiful are your photos!!!
Greetings, RW & SK
Leena sa…
Så härligt att ha en hjälpreda och sällskap i trädgården! Han verkar ha kul också. Vår dotter är utflugen sedan länge men kommer ofta och hälsar på och då brukar vi åtminstone prata trädgård. Och resesällskap får jag - ofta reser vi ihop med henne och hennes man.
Jag måste ut och kolla om min vädd också har någon blomma kvar. När det blir ljust ...
Ha en skön helg!
LINDA sa…
Så härligt att kunna skörda havtorn hos grannen! Älskar bilden där jorden skakas av – så fin och så mycket rörelse i all sin enkelhet: effektfullt!

Ha en fin dag
//Linda
Anjas Hill sa…
Man blir alldeles varm om hjärtat av ditt inlägg. Vilken fin serie på den lille hjälpredan!
Att havtorn sprider glädje - det skulle den göra även i min trädgård om jag bara hade någon;))! /Anja
När det finns havtorn att skörda så blir det bakning! Visste inte om Fredriks blogg.
Ha en skön helg!
/Anette
De där tvåbeningarna man har tätt inpå sig är ofta de allra bästa glädjespridarna! Mina är inte längre så ofta med i grävandet men kommer gärna ut och fikar:)
Lotta sa…
Det kan väl inte tolkas bättre än du gjort! Jag kollar också på Fredrik i hela Sverige bakar och man blir ju glad bara man ser honom! och det var verkligen svårt att välja idag för det finns ju så många glädjespridare och jag skulle ju förstås haft med Russan på bild!
ha en skön Alla Helgona Helg.
Kram Lotta
Annika sa…
Så många härliga glädjespridare i din trädgård! Och den största glädjespridaren är förstås den lilla hjälpredan! :) Härliga bilder!
Kram Annika
Så många glädjeämnen hos dig. Följer också hela Sverige bakar.
Så fin han är din F, en riktig trädgårdsmästare.
Ha en fin fredag
Kram Maria
Anita sa…
Den första bilden är härlig med all sin färg. Havtorn är nog inte bara en glädjespridare med sin färg utan också nyttig. Och lilla F förstår jag är en av dina största glädjespridare. Hela Sverige bakar tittar jag också på. Fredrik är verkligen glad. Kul att han har en egen blogg. Den ska jag kolla in.

Önskar dig en riktigt skön helg!

Kram Anita
Anna-Maria sa…
Havtornskakor lät gott! Passande färg nu i dessa tider också! Trevlig helg!
Meta sa…
Havtorn gillar jag får nog tänka till där. har ju en buske.
Familjen är en glädjekälla. Även bloggen är en stor källa till glädje och din insats med blommiga fredag
Ha det fint på fredagen
kram Meta
Tre härliga glädjespridare! Får jag välja en favorit så blir det arbetsmyran i mitten. Finns det något roligare än att få hjälp av barnen i trädgården?
Ha en skön helg!
Fin och hjälpsam glädjespridare du har i din son.Blir nog en bra trädgårdsmästare med tiden.
Kram.
Unknown sa…
Havtorn är ju bara för läckert och så grymt nyttigt! Vi ska plantera våra första buskar i höst:)
Bloggkram,
Charlotta
Unknown sa…
Verkligen glädje spridaren !! Du och F är stora glädje spridaren, lycka är när jag öppnar din blogg och se att ett nytt inlägg finns! Vilken glädje,tack
Anonym sa…
Härligt tema! Precis som du tycker jag att den största glädjen är att få dela trädgården med de små!

Och härligt att det händer så mycket i din trädgård nu, spännande värre! Stor kram från Hanna
Inspirerande med havtorn och biskvier - tänker jaaa! Såklart när jag se de vackra bilderna. Men så kommer jag på hmm.. ..jag äter ju ändå inte. Min son vill gärna att vi kollar på Michel Roux jr i Masterchef. Där provlagar vi.

Fina bilder av din son och visst är det härligt och kul när de vill vara med.

Kram från Carina
ulla laiho sa…
Bilden på den lille trädgårdsmästaren, där du lyckats få med hur han sprider jord, väcker glädje.
Ninnis sa…
Underbara glädjespridare allihop....men barnen vinner nog alltid...=)

Trevlig helg !

Kram Ninni
AnnA sa…
Hej Heléna!
Underbara foton på sonen - och ja, tiden går snabbt, för inte var det väl så länge sedan han var alldeles nyfödd...
Ha det gott i helgen!
Hälsn
AnnA
Marit sa…
Flotte bilder! Det er herlig at så mange ting gir sånn glede.

Klem Marit
Mary sa…
Wonderful autumn shots!
Anonym sa…
Hej finaste vännen! I'm baaaack! ;)
Himla fina bilder. Men ser riktigt hur F sprider glädje omkring sig. <3
Coolt med din grannes havtorn. Den ser helt konstgjord ut. Kan du fatta att det är ett helt år sen jag var hemma hos dig...?! Även då lyste havtornen som stoppljus.
Kramar i massor!
Charlotta sa…
Alla dessa underbara glädjespridare i form av färg, form eller en sent utslagen blomma. Vad vore livet utan trädgård och naturen utanför staketet. :))
Ha en fantastisk helg!
Såå mysigt att få ha sonen med sig ut i trädgården. Jag har själv tre stycken små män, men de är alla komplett ointresserade av allt som har med trädgård att göra. De tycker inte ens att det är kul att dra upp morötter eller andra liknande höjdpunkter på odlingsåret...! Jag hoppas att du lyckas behålla och öka F:s trädgårdsintresse, det finns ju inget mer perfekt gemensamt intresse för föräldrar och barn än just trädgården.
Lycka till med växthuset, ska bli så spännande att följa!
Marina sa…
Havtorn har jag aldrig provat. Låter gott och ser fina ut.

Underbara bilder på F och jag förstår glädjen över att ha honom med i trädgården. Både Erica och Oscar gillade att vara med när de var små. Oscar hjälper fortfarande mig ibland men då är det mest för att han är lång och stark :).

Kramar
Laila sa…
Det är på barna man ser att tiden går!
Och nu måste jag kolla det där receptet på javtornsbiskvier! Har en oplockad buske kvar i äppeldalen men ryggskottet har hindrat plockning. Lite bättre nu så till helgen kanske? Har lärt mig att använda ugnen i vedspisen tack vare renoveringen!:)
Kram
Inger sa…
Finast är den lille trädgårdsmästaren, vilken glädje vi har av våra barn och barnbarn.
Kram
Havtornet ser så lockande och inbjudande ut med sina gulorange bär. Har blivit lite avskräckt på grund av alla rotskott som buskarna lär skicka.Kanske är det bar ett vanligt skrämskott.
Trevlig helg
Birgitta
Härliga havtorn. Barn är underbara glädjespridare.
Ha en skön helg
Vivian
AnnaHelena sa…
De där bilderna på din F - de är bara helt MAGISKA!

KRam // AH
Nja, får jag välja dig som glädjespridare? Då gör jag det. Har liksom inte hunnit ifatt mitt grädgårdsjag ännu. Njuter av din energi istället. Kram!
Veronica sa…
Mmmm! Glädjespridare var ett lite knepigt tema... som vanligt!
Kan ju bli lixom vad som helst!
Jag planerar inte vad jag skriver utan gör det torsdag kväll ... Mer utmanande så!
Hursom, så förstår jag att lille F är en glädjespridare.. Gigantisk, så liten han dock är.
Måste vara det bästa:)

Kram och ha en skön söndag!
Vilket härligt tema du valt! Jag blev glad då jag letade bilder, sedan blev jag glad över härliga kommentarer. Ja, och så blir jag nu glad då jag vandrar runt bland andras glädjespridningar.
Bland dina bilder dröjer jag mig kvar vid den lille trädgårdsmästaren. Underbart!
Fortsatt trevlig helg
önskar
/Katarina
Gunilla sa…
Vilka härliga glädjespridare och barnen i trädgården som små glädjespridare blir man varm i hjärtat av.

Ha en riktigt fin vecka
Eva Linnea sa…
Hej! Jag har halkat ut lite ur cyberrymden på sistone. Får skylla på att kärleken helt plötsligt har skuttat in i mitt liv. Kommer tillbaka på fredag.
STOR kram från EL

Populära inlägg