Månadens favorit!

Då var det dags för min favorit i februari. Det blir utan tvekan min avenbokshäck framför glasverandan. Avenboken är så vacker på vintern när bladen sitter kvar och ger lite struktur och form.


Jag beskär vår avenbok i juli, augusti och jag beskär den hårt så att den förgrenar sig mycket. Den växer till sig ganska fort och i år tror jag att den kommer att bli helt tät, gles men tät.


Vi hade ju otur för ett par år sen med sorkar som ringbarkade alla plantor och vi fick börja på ny kula. Nu skottar jag runt häcken efter varje snöfall och håller rent så att inte skadan ska ske igen.  Vill du läsa om andras februarifavoriter surfar du in hos Anna.



Kommentarer

Avenbok har jag inte men jag ska verkligen fundera över om jag inte behöver en liten häck avenbok. Verkligen snygg!!
/pia
Veronica sa…
Haha! Gles men tät! ;)

Den kommer bli superfin efter denna sommar.....Det är så fint med en häck där bladen sitter kvar under vintern! Jag har även jag en plan med ett par plantor!

Kram och ett superval!
Ulrika sa…
Kanonbra val, jag bara älskar den. Finns risk att det även blir min favorit denna månaden. Säger som Veronica gles men tät låter bra :))

Kram Ulrika
Superbra val! Älskar avenbok, håller med dig om att det verkligen är en toppenväxt. Hos oss började det med en berså och så blev det en häck och sedan ännu en... Avenbok kan vara beroendeframkallande! ;) Kram Kristina
Fint med avenbok. Jag har den inte hos mig ännu, vet inte vart den skulle få plats. Men jag vill gärna ha den:))).
Hoppas den klarar sig från angrepp.
Ha det gott.
Kram Maria
Inger sa…
Ljuset har återvänt, underbart!
Kram
Anonym sa…
Dejligt valg! Jeg tror også jeg er ved at være klar med min favorit i februar ...
g sa…
Avenboken har så fina blad. den är på härdighetsgränsen här men ett pyttelitet träd på tillväxt har jag. Vore fint att ha en hel häck!
Att skotta runt träd och häckar går vi inte iland med. Nog mycket att hålla vägar och altaner öppna. Det snöar för jämnan numera tycker jag. Däremot brukar vi trampa runt träden.
GladiGrönt sa…

Signaturen skulle va så här:
Marina sa…
Har ingen avenbok här men skulle absolut kunna tänka mig det. Fint!

Kram
Veronica sa…
Tack för att du uppmärksammade mig på min gadget! Har inte tänkt på det:)
Ändrat nu :)

Jag hälsar dig varmt välkommen som följare och hoppas du kommer kika in nån gång då och då så kanske vi hittar gemensamma intressen ;)

Kram
samson sa…
en avenbokshäck mycket fin rumsindelare
ha det så bra
maggan
Avenbok är en underligt vacker växt, den är så fin året runt, men dina bilder tar ju priset! Så vackra färger, jag vill ha en pläd i dom färgerna!
Agneta kram
Anne-Lie sa…
Riktigt fina foto du hade på din månads favorit.

Populära inlägg