Att fånga dagen!

Jag vet inte hur det är för er men i mitt jobb pratas det alltid om tid, och speciellt då bristen på tid. Ibland tänker jag att om vi istället använder all den tid vi lägger ner på att prata om hur lite tid vi har så skulle vi kanske inte uppleva att vi hade så ont om tid. Hängde ni med?

Alldeles för många rusar på och låter tiden bara rinna iväg utan att stanna upp och njuta av det som är här och nu. För mig är carpe diem just det. Att vara här och nu och njuta av dagen.


Vilket ibland är lättare sagt än gjort! Speciellt den här veckan har det varit svårt att fånga dagen och njuta av det som är här och nu. När hela familjen ligger sjuk och snön ligger tjock kan det vara svårt att leva efter mottot fånga dagen. Det är då jag gräver mig ner i bildförrådet och njuter. Njuter av det enkla och fina som gör att vardagen är en njutning. Som till exempel att sitta på verandan och ta årets första bullfika.


Eller lyckan när kornellens röda stjälkar lyser i solens sken och de första krokusarna visar sig i mars/april.


En del kanske tänker att det är inte att fånga dagen, det är ju att drömma sig till dagar som har varit. För att inte tala om när man längtar och drömmer sig framåt i tiden till när solen får snön att smälta och våren bryter ut på riktigt. Det kan ju inte vara att fånga dagen och leva i nuet, eller? Jo, jag tycker det! Det handlar ju om att fånga dagen och om den dagen innebär att man ligger på soffan och inte orkar göra något annat än att titta på bilder, ja då är det ett perfekt sätt att njuta av dagen. Allt handlar om att göra det som får dig att må bra, som får dig att tycka att du lever här och nu, även om du drömmer dig bort. Vad jag svamlar :-) En sak är säker och det är att trädgården får mig att lättare leva efter mottot Carpe Diem. Underbara trädgår som ligger där och lurar under snön!


Snart, snart är vi där och då ska vi ut i trädgården igen. Ut och så i pallkragen. Lycka!


Ska bli spännande att läsa om hur ni fångar dagen. Nästa vecka är temat - Så här ser det ut i trädgården just nu! 

Kommentarer

Så många kloka ord skrivet i ditt inlägg.
Håller absolut med om allt.

Trevlig helg!
Gunilla sa…
Jag håller med dig i det du skriver.
Härliga bilder.

Ha det gott och Trevlig helg.
SÅ kloka ord, håller med!
Ha det gott i helgen!
Marina sa…
Underbart inlägg! Jag håller med dig fullt ut. Vi lägger mycket tid på att prata om hur ont om tid vi har. Jag säger inte att jag aldrig säger att jag har ont om tid, det vet jag att jag säger. Det är viktigt att bli påmind. Överlag tror jag nog att jag är ganska bra på att fånga dagen och kanske har vi trädgårdsintresserade extra lätt för att njuta av här och nu.
Idag njöt jag verkligen av "här och nu" när jag stod i Lugnet och planterade och fixade. Härligt!

Kramar
such lovely flowers in your garden! :)
Meta sa…
Visst är det så, men det kanske också gäller att inte alltid tro att det måste var nåt särskilt man skall glädjas över, så var min tanke lite med inlägget.
Ha en fin fredag hoppas att ni kryat på er och blir friska till helgen.
Kram Meta
Veronica sa…
Jag tycker verkligen att bilden på dig och din lilla son är talande och superfin... snacka om att fånga dagen!? Ofta är det svårt att få tiden att räcka till... är det inte jobbet så är det ofta annat som ställer krav på en och stjäl ens tid!!
Det viktiga är att försöka njuta av den tid man har över..oavsett om man vill kolla på foton och drömma om det underbara att återigen få plantera med en liten grabb :)

Kram och ha en härlig helg och se till att bli friska nu!
Monica sa…
JA detta med tid,, ibland vill jag så mycket osså orkar jag inte göra ngt,,då måste jag säga till mig själv Lev i nuet!
Trädgården är ett forum för Gotid!
Kloka ord från dig att vi inte ska tjata om att tiden inte räcker.
Ha ett Gott veckoslut kram Monica
Leena sa…
Visst är det att fånga dagen att göra det som man njuter av, även om det är att drömma eller minnas tillbaka. Och är man sjuk så orkar man ju inte med så mycket andra njutningar. Jag läste lite på Wikipedia om hur Carpe diem hade kommit till och tydligen är det så att dagen skulle fångas speciellt när pesten eller annat hemskt härjade. Fast då gällde det kanske mer att man inte trodde att det skulle komma så många fler dagar, alltså bäst att fånga dagen när den fanns.
Hoppas i alla fall att ni kryar på er och det är ju för väl att det inte är pesten som hemsöker Sverige nu.
Berit sa…
Visst är det så!Njut av dagen och ta tillvara den som ett värdefullt smycke.
Ha en underbar helg!!
Ulrika sa…
Så sant som det var sagt! Det är dom små stunderna som gör DET. Jag gör som du och kikar mycket på foton från förra året och drömmer hur det ska bli iår. Så söta ni är när ni påtar i jorden. Kan inte förstå att man kan längta så mycket som man gör!

Ha det bra och pigga på er nu!
Kram
Ninnis sa…
Underbara ord och så sanna....=)
Ha en skön helg !

Kram Ninni
Anette sa…
Ser att våra "bästa dagar" liknar varandra ;-) Trevlig helg. /Anette
Ing-Mari sa…
Visst är det svårt att fånga dagen ibland.
Men din tanke om mer tid håller jag med om.
Njut av det som funkar.

Trevlig helg
Precis så är det! Jag gjorde en längtans tolkning på mitt inlägg. Ville få fram en speciell känsla.
Ha en fin fredag och hoppas att ni snart är helt friska!
Kram Maria
Jaa, du har så rätt att det talas alldeles för mycket om hur lite tid vi har! Bara det stressar ju! Skönt tema, precis vad jag behövde just idag! Tack! Ha en fin helg! :) Mia
Lotta sa…
Vilket härligt tema idag, man önskar att alla kunde fånga dagen och njuta av dem! Du har verkligen lyckats fånga den i dina fina bilder.
Kram Lotta
Turid sa…
Tusen takk for denne påminnelsen og vakre innlegg, det er så alt for lett å glemme i en travel hverdag og ikke minst kald og snøtung vinter.
Takk og ei finfin helg ønskes deg og dine.
Marit sa…
Flotte bilder, og et herlig innlegg!
Det er veldig sant det du sier.
Ønsker deg en flott dag/helg!
Klem Marit
Anonym sa…
Du är klok du! :) Ska tänka på dina visdomsord om tid. Underbar bild på dig och F. Snacka om att fånga dagen.
Ha en fin helg, gumman! Och krya på er!
Louise sa…
Mycket vårkänsla i bilderna! Det är en märklig värld vi lever i ibland där allt går mot att vi ska få mer tid men vad gör vi med vår tid? Sitter med en ipad, dator, telefon eller tv framför ögonen... Ja man väljer så klart vad man vill göra med sin tid...blir bara lätt galen över utvecklingen. Ha en fin helg!

kram louise
Vad " fånga dagen " är beror på den personen som tolkar den . Måste ju vara olika för alla. Tiden är problemet för mig.....oftast. Får prioretera hela tiden.

Kram
Så bra du skriver! Tar man första delen av citatet så är det verkligen focus på närvaro i det man gör. Men det finns en fortsättning också : ..."lita inte på morgondagen." och då blir det en lite annan klang. Men fortfarande lika klokt :)
Thanks for hosting this fascinating meme
Visst är det viktigt med Carpe Diem! Så fint du skriver om att vara Här & Nu och njuta av nuet!
Är med här för första gången och det lustiga är att mitt blogginlägg idag hade rubriken Ha den bästa Dagen och alltså Tema Carpe Diem! Visste inte att detta var dagens tema här på denna sidan så nu var det verkligen läge att vara med här :) Ha det gott!
Unknown sa…
Jättefint inlägg, och ett härligt tema denna vecka :) öppet för alla möjliga slags tolkningar. Fint!
Ha en fin helg!
Jeg tror du har helt ret - hvis vi fastholder fokus på nu og her (hvor svært end det er), ja så bliver vi nok roligere og mere tilfredse mennesker. Ikke at stresse rundt og sammen med andre "dyrke" det at have for lidt tid, ikke at kunne finde ro. Tror man kan lære sig selv at prøve at leve nu og her - ikke for det der var eller det der (forhåbentlig) kommer...men det skal nok trænes en del. Tror jeg begynder denne helg:0)

Dejlig dag fra
Katinka
Lisa sa…
Mmm, jag tyckte bäst om bullbilden :-)) Jättefint, men visst är det lätt att vara i framtiden ;-) Ha en finfin helg, trots sjukdomar. Då får man njuta av att ligga på soffan och gosa sig....
Lisa/Lisas trädgård
Vad härligt du skriver. Kraaaam Pia
carinaon sa…
Fina bilder och kloka ord!
Ha en skön helg,
Carina
Eva Linnea sa…
Det är det som är så fantastiskt med "Blommig fredag"; hur olika alla tolkar temat. Ingenting är rätt, eller fel, det bara ÄR. Det är en fröjd att surfa runt och kolla bidragen.
Ta vara på dagen, dig själv och din familj!
En skön helg önskar EvaLinnea
Magdalena sa…
Vad härligt att man kan drömma om det som man älskar mest, det är verkligen carpe diem....

Ha en underbar helg!
AnnA sa…
Hej!
Nog är det rätt att istället ta till vara på den tid som finns än slösa bort den med att prata om den tid som inte finns.
Och snart väntas en härlig trädgårdstid att leva och njuta i!
CARPE DIEM!
Ha en skön helg!
Kramen!
AnnA
Det är underbart att kunna njuta av det man har! Då är man rik.
Fast just nu känns det lite trögt med carpe diem ... Hoppas ni får en frisk och trevlig helg! Kram!
Villrose sa…
Dette her var akkurat hva jeg trengte i dag. Takk!
Viktigt ämne du tar upp idag, det är verkligen nåt jag brinner för även om det inte alltid är lätt!
Ha en underbart skön helg
Kram Madde
Aud sa…
Ja, det er akkurat det, leve her og nå :-)
Inger sa…
Inte alltid lätt att se det positiva i tillvaron, ibland orkar man inte. Det här med tiden är ju knepigt, kan också störa mig över känslan av att aldrig ha tid, men den finns ju där, eller...
Kram
Lantloppan sa…
Det finns för mycket tidstjuvar, jobb och sånt... tänk om man bara kunde få pyssla runt i trädgården.
Ha en trevlig helg
/Liv
Du sätter huvet på spiken med dina fina ord. Ljuvliga bilder!! Ha en fin helg/Annelie
Jag gillar verkligen ditt svammel!

Och bilden med fika på altanen/trädäcket... Snart är det dags! Nästa vecka lovas plus 10 här i Skåne. Kanske, kanske att en säsongs-invigning av trädäcket kan bli av?! Håller en tumme för det!

Trevlig helg!
Kram Tamara
Det fångade du bra, det med att fånga dagen, har man möjlighet att njuta här och nu så är det så klart det man ska göra!
Nu njuter vi av helgen....!!!
Kramar

Populära inlägg