Sittplats framför glasverandan!

F är fortfarande sjuk men nu börjar det nog vända. Igår jobbade jag och nu är jag hemma igen. Det känns så ovant att vara hemma utan att vara dålig själv. Jag passar på att använda tiden till att grotta ner mig i trädgårdsdrömmar och planering medan F ligger och vilar på soffan. 

Här kommer nästa projekt som vi redan har påbörjat och kommer att göra klart i år. Det är inte så mycket kvar. En sittplats framför glasverandan! Förra året planterade vi en avenbokshäck i halvmåne form eftersom ängssorkarna hade ringbarkat nästan alla plantor under snön. Vi planterade två gullregn som avslutade halvmånen, strödde ut ängsfröer bakom häcken och gjorde en trapp in till glasverandan. 


Augusti det växer verkligen igen fort. I år ska vi lägga grå kalkstensplattor på hela uteplatsen, plantera en skuggrabatt och fortsätta skapa en liten äng framför häcken.



Som kant för att skilja kalkstenarna och rabatten, och "ängen" och gräsmattan, funderar jag på plåtkanter som får rosta. Jag har haft världens bekymmer att hitta dessa kanter men efter att ha läst Charlottes, med bloggen Trädgårdsflow, blogginlägg http://tradgardsflow.blogspot.com/2011/08/om-buxbom-platkanter-och-lite-till.html Fick jag bra tips om vad jag ska leta efter och vad jag ska fråga efter när jag pratar med en lokal plåtnisse. Tips om plåtkanterna kommer längre ner i Charlottes inlägg, efter buxbomsjukeeländet. 


Bilden tog jag när jag var och såg en trädgårdsutställning som låg vid Ulriksdals slott 2010
I den här rabatten ska fokus ligga på blad och just nu samlar jag på olika kombinationer. Här kommer några fina bilder. Visst är blad vackra. Vet dock inte vilket färgtema jag ska ha.
Kaukasisk förgätmigej, sockblomma, vit lungört, palettblad och höstsilverax. Vackert! 
Kalksten har vi men plåtkanter måste som sagt beställas. Sen kommer ju det roliga arbetet med att plantera alla plantor. Det här är ett projekt som jag tror kommer att bli färdig under våren. 

Kommentarer

Det ska bli spännande att följa!

Men kära du - inte snor du någon idé, jag har i a f inget patent på länksamlingar, haha :-)Kör på tjejen!


Jag har mejlat dig ett litet mer uttömmande svar dessutom.
Kram
Vilka roliga projekt du har igång. Och så mycket bra idéer. Skönt att höra att F börjar må bättre.

Hälsar Åsa
Så mycket ni tänker göra.Tror det kommer bli snyggt.Rostiga plåtkanter är något som jag själv har lust att köpa och sätta runt en del lister.Lycka till med den platsen.
Lena sa…
Spännande fortsättning följer alltså! Och så fint med halvmåneformen.

Jag har köpt dyra Rappnekanter på K-Rauta, tror de kostade 250 kr för 80 cm. Inte är de böjbara heller!
Hittar du någon bra plåtfirma som kan göra kanter som liknar Charlottes kan du väl hojta!
Jag skulle vilja ha dem runt dammrabatten och kanske som avskiljare mot den tänkta pallkrageytan.

Skönt att F börjar bli bättre!

Ha det fint!

Kramar
Stina sa…
Så härligt.:-) Stina
Det kommer att bli härligt att sitta där och låta ögonen vila i form mer än färg. Och med gullregnsklasar som killar en i öronen när man går förbi:)
Margot sa…
Kommer att bli hur fint som helst!
Kram
Marina sa…
Va spännande och så fint det ser ut att bli.

Det gäller ju att hitta positiva saker med att ha vård av barn och då är ju trädgårdsplanering bra.

Kram!
Anonym sa…
Tjusigt - och ännu bättre kommer det bli! Fina kombinationer du har hittat. Jag hade också svårt att koppla av när jag vabbade i början. Men nu njuuuter jag av de oplanerade pauserna det trots allt ger. Inte kul när barnen är sjuka, men för en stressad mamma ändå en välkommen stunds vila... Kram och krya på den lilla sjuklingen!
Anonym sa…
Tips: Mina ungar sover också i vår säng och jag som älskar att läsa innan jag somnar. Lösning: Liten klämspot som man fäster på boken från Teknikmagasinet. Alla nöjda! :)
AnnCharlotte sa…
Vet du vad det är som sticker upp mellan Jack Frost(?) och höstsilveraxet,är det myskmadra kanske.....det ser så läckert ut. (Bilden ängst ner till höger.)
Kul att vara i planeringstagen va....
Ha det bra :)
Jag är också inne på plåtkanter runt mina rabatter, tycker det är så snyggt. Roligt att få se senare hur det blir hos dig.
Det kommer bli en fin fin uteplats där. Spännande att följa hur du tänker och planerar.
Avenbok funderade jag på att ha som skymmande häck framför studsmattan, men jag har inte funderat klart ännu. När jag gjort det är kanske inte studsmattan rolig längre:).
Så skönt att lille F är på bättringsvägen!!
Kram från mig.
Helena sa…
Ditt hus är så fint det lilla jag ser :-)Fin färgkombo!
Du verkar ha så många bra ideér o projekt på gång som jag tycker ska bli roligt att få följa!
KRAM från mig!
Unknown sa…
Åh, vad spännande med projekt:) Kommer att följa med stor nyfikenhet!
Kram!
Lisa sa…
Jättefin idé med din länksamling om blad, inspiration är till för att delas. Gillar skarpt din understa bild ! Ser mysigt ut med anläggningen ni har på gång.
Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård

Populära inlägg