Plötsligt händer det!

Man går där och vankar som en äggsjuk höna. Tittar till sådderna stup i ett. "Nepp, inget nytt nu heller" Så, när man minst anar det så ser man något pyttelitet som har en gulgrön färg mot allt det bruna. Är det sant! Ja, det är det! En liten grodd har precis tittat upp.



Jag kan inte låta bli att fascineras av detta lilla mirakel varje gång det händer. Först ut i år är Lavendel Ellagance Ice. Lite komiskt med tanke på mina funderingar i förra inlägget. 


Tack för all input om lavendel frösådder och sticklingar. Jag kommer, nu fylld med självförtroende, ta sticklingar till min lavendelhäck. Jag har alltid trott att det ska vara krångligt och svårt men nu är jag övertygad. Dessutom kom jag på att en vän till mig har en hel kulle med lavendel som hon säkert vill ha hjälp med att beskära. Med tanke på hur många lavendel hon har kommer jag nog ha tillräckligt till min lavendelhäck. En annan bidragande orsak till sticklingar istället för frö är att jag kommer att få det knölfullt här hemma. Inser att när extra rummet är klart kommer det bli ett rum fyllt med små plantor. Tur att jag har en så förstående man. 

Kommentarer

Virre sa…
hahaha Ja det är nåt visst att gå och vänta på sina sådder. Jag har inte sått något än. Jag har dåligt med tid att passa dom just nu. Jag väntar in våren så jag kan utnyttja växthuset. Och så fuskar jag med färdiga plantor. Det får man ibland. :)
Härligt att se det första livstecknet bland sådden.

Jag fick lyckofladder när jag såg att det börjar komma upp vårlökar i rabatten. Sådana små injektioner behövs när det är grått och trist ute.

Hälsar Åsa
Förstående män är värda sin vikt i ... tja, planteringsjord kanske? Och visst, ta sticklingar! Det var mycket enklare än jag trodde och växer till sig fint. Såutrymmet kan man ju ha till annat:)
Berit sa…
Visst är det ett lyckorus då man ser att det gror.
Ha en underbar dag!!
Visst är det härligt när det kikar upp små liv i krukorna :-). Tack för tipset om lysrör, det skulle ju verkligen underlätta odlarklådan ;-). Jag har provat både att fröså och att ta sticklingar av lavendel, och sticklingar är kanon! När min vänliga granne beskar sin lavendel fick jag en hel massa, som jag satte direkt i gruset, finns ett inlägg på min blogg, och de har klarat sig kanon! Lycka till!
Visst är det fascinerande att se, man blir ju alldeles "nipprig", vilken växtkraft! Min man ler bara åt mig nu för tiden, och gläds över att se mig så barnsligt lycklig ;). Lycka till med dina lavendel! Sticklingar är att rekommendera faktiskt. Testade förra året, jättekul. //Kram Marie
Lena sa…
Visst är det ett mirakel!

Minns när jag för många år sedan gav min systerdotter en kruka med jord och tomatfröer när hon fyllde 5. Jag berättade mycket pedagogiskt om hur ett enda frö kunde ge en hel tomatplanta som skulle få många tomater och att det i varje tomat fanns många nya fröer där vart och ett kunde ge en ny planta.....jag var helt upptagen av naturens under och hon trodde nog jag galen!

Kramar
Ja, det är en underbar känsla när det gror. Kram
Helena sa…
En underbar bild som ger hopp om en ny vår!Härligt :D
Ja lavendelstickligar är ju inte svårt dessutom kan man ju har massor i en kruka från början innan de rotat sig.Då slipper man ju ha så många krukor stå innan man vet om de tar sig.
KRAM från mig!
Hihi! Vet precis känslan av att gå där och titta stup i kvarten:). Man kan faktiskt "glo" upp sådderna:)).
Söt grodd!!!
Kram Maria

Populära inlägg