Växtkraft!

Nu är det nästan på dagen två år sen vi planterade granhäcken mot "stora vägen". Då, gravid i sjunde månaden, stod jag i regn och petade ner granplantor som var 20-30 cm höga. En häck som är 35 meter lång. Vansinne...

Idag, har vi fått upp staket och flyttat in alla plantor eftersom de hamnade för nära stenmuren. Plantorna har växt. Det är kanske svårt att se hur mycket men jag skulle uppskatta att de idag är  cirka 70 cm höga. En tillväxt på 40-50 cm, inte illa på två år.


Många köper tuja eller andra snabbväxande häckplantor men jag ville verkligen ha gran. Det är vackert med en tät granhäck. Fåglar och andra djur trivs där och tror också att det kan dämpa ljuden från vägen och pendeltåget. Ljuden stör inte mycket men jag tror att en granhäck kan mysa till det. Nog måste jag säga att gran växer ganska snabbt och väl värd att vänta på. Ska bli spännande att se hur de tar sig nästa år.

Kommentarer

Det är riktig snyggt med en tät taxushäck! Hemma hos mina föräldrar i dalarna finns det många ursnygga höga och täta häckar. Kul att de växer så snabbt. :)
Kramar!
Vad roligt att läsa att du verkligen valde det du ville ha, även att det tar tid innan granhäcken växer upp. Det kommer bli så snyggt med din häck, och precis som du skriver så tror jag det blir mysigt och ombonat. Väl värd att vänta på.
Ha det gott.
Kram Maria
AnnCharlotte sa…
Thujahäckar är inte de roligaste, gran är mycket snyggare.
Man ska inte ha bråttom med vissa saker och välja bort det man egentligen vill ha för enklare alternativ.
Ha det bra :)
Marina sa…
Det är ju kul att inte ha likadan häck som alla andra. Blir nog bra med granhäck.

Här försöker jag få lite höjd på ligusterhäck på blåsiga södersidan. Det är inte det lättaste!

Kram!

Populära inlägg