En vy i ständig förändring!

Ja, egentligen stämmer det ju in på hela trädgården! Gick igenom bilder från när vi började bygga huset för sex år sen och det är inte klokt vad mycket som har hänt! Det blir ett eget blogginlägg i slutet av sommaren.

Från vår veranda ser vi grannhuset och eken. Eken, tack och lov, behöll vi när vi byggde huset. Grannhuset har med nya grannar fått ny färg och vi har byggt staket, bro och satt upp en grind. Idag har jag målat toppar på det sista av staketet och på torsdag, då, då ska sista snutten av staketet upp. Sen har vi mutat in hela trädgården. Visst två grindar till ska upp, men staketet, staketet är klart. Ah!

Men människa som man är så börjar jag genast tänka på nästa steg... Jag vill utöka den vita rabatten och rama in bron och eken. Allt som är markerat svart på bilden är gränsen för rabattkanten. Rabatten, vill jag, ska innehålla lite mer robusta växter. Gärna buskar och små träd. En Magnolia, Merril, ska jag ha i hörnet. Men resten! Vad ska jag hitta på? Snälla hjälp! 


Jag har ju läst era bloggar, sett era bilder och vet att ni sitter på så många bra idéer. Vilken växt, idé eller planta älskar du i din trädgård. Som du inte kan vara utan och som du tror skulle passa utmärkt på den här platsen! Jag skulle tippa att det klassas som halvskugga, men det är mycket ljus på morgon, förmiddag och kväll. Dessutom tror jag att sjön speglar mycket ljus under sommarmånaderna. Så strunta i begränsningarna, de kan jag kolla upp sen :-)

Kommentarer

Ruben sa…
Hejsan!
Tycker det är lite synd att helt dölja det fina staketet med buskar. Men längst till höger kanske du kan ha någon buske för att dölja vägen. En rosenbuske kanske?

Ha det gott!
/Ruben
Marina sa…
Kan nog bli kanon med en rabatt/plantering där.
Vad gillar jag mest? Är glad för min magnolia trots att den inte blommat ännu och växer klent. Stockrosorna är vi väldigt förtjusta i, både maken och jag. Pioner, vingad benved, lavendel, stjärnflocka....hm, jag kan nog hålla på länge.

Kram!
Louise sa…
Jag hade nog satsat på "mormorsväxter". Rosor, pioner, kanske någon klematis som kan klänga på staketet. Det finns en massa fina rosor som är lättskötta, t ex både therese bugnet och louise bugnet, tål också ganska skuggiga lägen. lavendel är också fint till det mesta.

lycka till!

kram louise

Populära inlägg