Problemområde, jag behöver hjälp! HJÄLP!

De senaste dagarna har jag suttit och läst trädgårdsbloggar och njutit av många underbara trädgårdsbilder. Jisses så många bra bloggar det finns om trädgårdar. Det är så att jag nästan får prestationsångest men bara nästan eftersom mitt huvudsyfte med att blogga är att ha en dagbok över mina funderingar kring vår trädgård, man glömmer så lätt. Att det sedan finns flera som vill läsa det jag skriver är en härlig bonus.

Något som jag dock har märkt när jag nu har sett så många bloggar och bilder är att man ofta får se bilder på alla fina vyer i trädgårdarna och härliga rabatter men inte så ofta på de problemområden som kan finnas... Eller är det bara i min trädgård de existerar?

Jag har de senaste veckorna funderat mig tokig på hur jag ska göra med ett av våra värsta ställen, halvön.


Halvön när den var nygjord och fylld med ny jord.
För tre år sen, i augusti, när halvön var klar och lastbilarna kom med jord var jag så lycklig. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag bett lastbilarna att vända om och aldrig komma tillbaka.

Halvön i maj och augusti förra året 2010, ogräs, ogräs och åter ogräs!

Jorden var full av det värsta ogräs man kan få... åkerfräken! Den går inte att få bort. På bilderna kan ni se mina tappra försök, som jag har rensat men vad hjälper det. Nu inser jag att man kan inte rensa bort åkerfräken utan det enda raka är att täcka marken. Men vem vill ha svart plast i 3-5 år, om det räcker, eftersom åkerfräken överlever länge i mörker.


Därför har jag bestämt mig för att göra en plantering med lite buskar, perenner och gräs som jag planterar genom en markduk och har bark eller grus över. De åkerfräkenskott som sticker upp där mina planteringar är blir lättare att rensa än en hel halvö.
Nu till det jag vill ha hjälp med:
Vad ska jag välja för plantor och vilken färg ska dominera?
Plantorna måste vara rådjurssäkra eftersom rådjuren har vår tomt som E4:an och jag misstänker att de kommer att bli minst sagt sura när de blir blockade av ett rejält staket och inte längre har tillträde till tomten.
Jag har två färgteman, det svalare, elegantare blålila/rosa/silverfärgade eller det eldiga gula/silver/orangeröda. Vilket blir bäst, vad tycker du? Tyvärr hittade jag inte så mycket bilder på det eldigare temat men här kommer en radda bilder från http://www.blogg.perenner.se/ som är tagna i drömparken i Enköping.

Plymastible och nävor. Gräs i olika former!


Rudbeckia och fackelblomster Gräs och salvia?


Gräs, fackelblomster och Plymastilbe

Även om jag inser att det är ett hästjobb att rensa halvön tidigt i vår, få ut tackmaterial och plantera det som jag bestämmer mig för att plantera längtar jag tills halvmånen är färdig och blir en glad hälsning till alla som går förbi.

Kommentarer

Ellinor sa…
Åkerfräken är ju annars en supergröda att använda i gödslingsvatten och till skönhet, hud hår och naglar, mot svamp osv, men kanske inte så snyggt med bara det just där kanske .. :) Vackra färgteman och läcker plats för övrigt. Hoppas du hittar ngt som passar.
Hélena sa…
:-) Jag kanske ska satsa på produktion av skönhetsprodukter!Tack för tipset med gödslingsvatten, även om jag försöker utplåna otyget kommer det att poppa upp nya som jag kan använda till gödsel.

Populära inlägg